tirsdag 27. juli 2010

blått og godt...


Blåbær, søte og gode. Og snart overmodne. Jeg fryser mine blåbær og har dem utover høsten. Så varer smaken av sommer så mye, mye lengre.
Var ute og plukket vel en liter i skogen igår, men det var visst noen som hadde vært der før meg, for der var det ganske tomt...


Legger ut oppskriften av verden beste blåbærpai, (som du ønsker mamma).

100 gram smør (ikke smeltet)
2-3 dl hvetemel
1 egg
1 dl sukker.
5dl-1 liter vaniljesaus
Røres jevnt og fint sammen til en fast deig, tilsett gjerne mer hvertemel, on den skal bli fastere. Ligger i kjøleskapet en liten tund, før den trykkes ut i en paiform med gaffel, og prikkes. Settes så i stekeovenen på 180 grader tilden blir gyllen.

Hell over blåbær til det fylelr bunnen og vel så det. 1 pakke vaniljesaus helles over til alle bærene er godt dekket.

Settes inn i stekeovnen og stekes i 30-40 minutter. Den er gjerne litt bløt, men den stivner når den blir kald.

Velbekomme!:)

post signature

4 kommentarer:

  1. Lenge siden sist, nå!
    Herlige blåbær. Jeg har også plukket litt som vi har hatt til pannekaker og til is. Store og fine bær i år, syntes jeg.
    Kanskje det blir en blåbærpai på meg også!
    Takk for oppskrift:)

    Klem Tove

    SvarSlett
  2. Mmmmmmm....BLÅBÆRPAI er nyyydelige!
    Min kjære bruker å lage det av og til.
    Nyyydelig, og spesielt om man har vaniljeis ved siden av :)

    Klem

    SvarSlett
  3. Blåbær er fantastisk godt -og utrolig kjedelig å plukke og rense... he he... men verdt "slitet" når en har en skål med de søte blå :)
    Nå har jeg skrevet ned oppskriften på oreo-desserten din, skal teste den i bursdagsfest på lørdag!
    Ha ei god natt!
    Klem fra
    Lise

    SvarSlett
  4. Blåbærpai er så godt!! Nam!

    Har en utfordring til deg i bloggen :)

    SvarSlett

TAKK for at du legger igjen noen ord til meg:)

Related Posts with Thumbnails